Nederlandse PRE-dag

25 juni 2023

logo andalusiervereniging.png

Op 25 juni vond de Nederlandse PRE-dag plaats.
Met in twee banen verschillende activiteiten:

Met o.a. exterieur- en bewegingsbeoo
rdeling (educatief door Spaanse jury),
(duo)lessen door Rien van der Schaft, demonstraties door Ellen Schuthof,
Marco Boavista, Cyrina van Beveren e.a.

De Nederlandse PRE-dag vindt in 2024 weer plaats op
zon
dag 23 juni.

Stal Groenendaal
Zevenhuizerstraat 154
Bunschoten

Exterieur- en bewegingsbeoordeling voor NL PRE's

Tijdens deze beoordeling werden deelnemende PRE hengsten, merries en ruinen uit Nederland voorgebracht en beoordeeld op hun uiterlijke schoonheid en bewegingskwaliteiten. De Spaanse jury gaf een toelichting waar bij het voorbrengen en bewegen op wordt gelet. Deelnemers konden ervoor kiezen om het paard alleen aan de hand of ook onder het zadel voor te stellen. Het bewegen onder het zadel werd ook door de jury beoordeeld. De boordeling op exterieur en beweging was een mooie voorbereiding op de Campeonato, die in september 2023 in Bocholt, België, plaatsvond of om 'ns te weten te komen hoe rastypisch jouw PRE is!

Leden konden met hun PRE met korting deelnemen aan de PRE-dag. Op alle activiteiten gaf de VSPN een flinke korting:

Deelnemersbijdrage aan onderdelen PRE-dag (*)

• Exterieur-  en bewegingsbeoordeling (met/zonder functionaliteitsproef):  lid VSPN: € 20,- (40,- voor niet-lid)

• Duo-training door Rien van der Schaft:                                                             lid VSPN: € 30,- (50,- voor niet-lid)

• Stalling PRE: (aankomst zaterdagavond mogelijk = 2 dagen)                         € 25,- per dag

• Plek strodorp 3x3 m:                                                                                              lid VSPN: € 25,- (50,- voor niet-lid)

Reglement PRE-dag           Programma             Plattegrond

Het programma in 2023

In de ene baan vond de exterieur- en bewegingsbeoordeling plaats; in de andere baan
werden openbare lessen en demonstraties gegeven. De stallen die konden worden gehuurd, waren
alle bezet; in de kantine waren overdag lekkere broodjes en snacks te verkrijgen.

Ondanks het hele warme weer waren er veel leden en niet-leden naar Bunschoten gekomen.

Gezellig strodorp

Naast de activiteiten in de baan was het ook gezellig bij de standjes. De volgende standhouders vond je in het strodorp:

Spanish Shop Cosaniki

Botanica Holland

Pura Nobleza
Hipica

Brouwer Trailers
Horse Partners
Stal Vreedenburgh
Natuurlijkerwijze praktijk voor natuurlijke healing
Ruitersportimport
Foxhorsedesign
The horseup company

Openbare trainingen door Rien van der Schaft m.m.v. Ellen Schuthof
Op 25 juni was er een unieke mogelijkheid om bij Rien van der Schaft mee te rijden in een openbare les.
Rien van der Schaft's trainingsmethode is gebaseerd op de klassieke principes van het hebben van de juiste basis
en het van achteren naar voren berijden van je paard. Wanneer je een goede basis hebt, kun je gaan werken aan het
beïnvloeden van de balans van je paard. Rien werkt hierbij niet alleen aan de voor-achter balans, maar ook aan de
links-rechts balans. Zie ook RS Riding voor meer informatie over de trainingsmethode of over Stal Sprengenhorst.

Rien en Ellen gingen op 25 juni 2023 met een aantal combinaties aan de slag.
                                      Ook gaf Ellen met een van haar eigen PRE's een demonstratie; wil je meer weten over Ellen en haar PRE's, dan kun                                          je meer lezen bij Stal Paradiso. Ellen verzorgde op 25 juni een openbare les aan twee Z-combinaties die met hun PRE                               bij Ellen trainingen volgen.

Demonstraties door Marco Boavista m.m.v. Cyrina van Beveren
Marco Boavista heeft in het noorden van Nederland (Dalen) zijn trainingsstal (Boavista Equine). Marco is een bekende trainer en instructeur van (Iberische) dressuurpaarden en rijdt op het hoogste niveau in de Working Equitation. Hij verzorgde samen met Cyrina en haar Z-hengst Afonoso een pas de deux. En ook nam Marco de garrocha ter hand in een demonstratie. Het publiek kon genieten van de fijne kneepjes van het werken met het Iberische paard.

Gratis entree voor leden, familie en liefhebbers van de PRE!

Iedereen kon gratis genieten van de activiteiten op de Ledendag en we hebben vele positieve reacties
ontvangen. Reden te meer om ook in 2024 weer de Ledendag te organisen op zondag 23 juni!
Houd ook de Facebookpagina van de vereniging in de gaten met aankondigingen over de PRE-dag!